PENGGUNAAN DAN KONTEN INTERNET (Survai Aktifitas Penggunaan Perangkat dan Mediasi Konten Internet pada Masyarakat Kelurahan Rappojawa, Kecamatan Tallo, Kota Makassar)

Isi Artikel Utama

Muhammad Rustam

Abstrak

The background of this research is the phenomenon of easyness of community to communicate since of ICT development, this article deals with phenomenon of the internet use, and access enabler, and mediating messages. This research uses the concept of activity within the concepts of Uses introduced by Levy in theoretical models of Uses and Gratifitcation. Data Collection is by survey. Based on the findings about the second dimension of activity phenomenon (communication sequence), especially in the second one, which concerns the applications phenomenon: browser; channel; and a variety of individual issues mediated by internet use. This existing diversity shows the selection process by respondents. In using media, individuals are assumed to be active selectors in the model of uses and gratification theory. This activation is caused by individuals, who are psychologically have needs and gratification. Thus, the emergence of diverse forms of activity, theoretically is possible because of the five alternative "needs and gratification " within the respondent. This study do not explore variable "needs and gratification".Therefore, which the most influencing minor variables of major variables of "needs and gratification" on the respondent's Internet uses activity are not identified. Hence, further researches need to analyze for example by LISREL analysis. 

Key words : Usage;  content; internet.

 

ABSTRAK

Berlatarbelakangkan fenomena kemudahan berkomunikasi di kalangan anggota masyarakat karena kemajuan ICT, penelitian diorientasikan pada masalah penggunaan internet dan fokus pada fenomena enabler akses dan mediating messages. Dengan menggunakan konsep aktivitas Levy dalam kaitan konsep Uses dalam model teori Uses and Gratifitcation, penelitian gunakan survai dalam pengumpulan datanya. Berdasarkan temuan terkait fenomena aktifitas dimensi kedua (urutan komunikasi), terutama pada urutan kedua, yaitu menyangkut fenomena aplikasi browser; channel; dan ragam permasalahan yang dimediasi individu melalui penggunaan internet, kiranya semua keragaman yang ada itu menunjukkan adanya proses seleksi dalam diri responden. Dalam penggunaan media, individu diasumsikan sebagai selector aktive oleh model teori uses and gratification. Aktifasi ini sendiri karena dalam diri individu itu secara psikologis memang telah dilengkapi beberapa “needs and gratification”. Ada lima kategori “Needs and gratification” itu. Dengan demikian, munculnya bentuk ragam aktifitas sebagaimana ditemukan dalam penelitian ini, secara teoritis itu dimungkinkan karena adanya lima alternatif “needs and gratification” dalam diri responden. Upaya eksplor terhadap variabel “needs and gratification” tidak dilakukan dalam penelitian ini dan karenanya variabel minor mana dari variabel mayor “needs and gratification” yang paling berpengaruh terhadap aktivitas responden menggunakan internet itu belum diketahui. Guna mengetahuinya karenanya diperlukan semacam analisis LISREL pada penelitian sejenis di masa mendatang.

     Kata-kata Kunci : Penggunaan;  Konten; Internet

 

Rincian Artikel

Bagian
Artikel

Referensi

Alampay, Erwin A.2006 “Beyond access to ICTs: “Measuring capabilities in the information society”, International journal of education and development using ICT;Vol.2(3).

Angelina, Russo and Jerry Watkins. 2005.” Digital Cultural Communication: Enabling new media and co-creation in South-East Asia. Queensland”. IInternational Journal of education and development Using ICT . Vol 1 (4)

Mudjiyanto, Bambang. 2014. Media Baru, Budaya Politik dan Partisipasi Politik, 2014 (18 (2) ). Jurnal Studi Komunikasi dan Media Vol 14 (2). Jakarta. Balai Pengakajian Dan Pengembangan Komunikasi Dan Informatika (BPPKI).

Choi et al, Motives of Internet uses : Crosscultural Perspective- The US, The Netherlands, and South Korea.Tanpa Tahun.

Imran, Hasyim Ali. 2010. “POLA AKTIFITAS KOMUNIKASI PENGGUNA INTERNET MELALUI SITUS JEJARING SOSIAL”, Jurnal Studi Komunikasi dan Media Vol 14 (2). Jakarta. Balai Pengakajian Dan Pengembangan Komunikasi Dan Informatika (BPPKI) Jakarta.

Littlejohn, Stephen W.2005.Theories of Human Communication, eighth edition, Wadsworth, Belmont, USA: Thomson Learning Inc. .

Levy, Mark dan Sven Windahl. 1985 “The Concept of Audience Activity”, dalam Rosengren, Werner dan Palmgreen (eds) Media Gratification Research. Beverly Hill : Sage.

Mc Luhan, Marshal. 2003”Technology Determinism”, In A First Look at Communication Theory, Fifth Edition, by EM Griffin, New York, McGraw Hill.

Pediain, 2012. ”Mobile-Technology”. http://www.seminar papers. net. (diakses Juli 2014).

Russo Angelina, and Jerry Watkins. 2005. Digital Cultural Communication: Enabling new media and co-creation in South-East Asia. Queensland. International Journal of education and development Using ICT . Vol 1 (4).

Shoemaker, Pamela J dan Reese, Stephen D. 1996. Mediating The Message, Theories of Influences on Mass Media Content, 2nd ed. N.Y.: Longman Publisher USA.

Tanpa Nama. Uses And Gratification Theory-dalam, http://communicationtheory.org/uses-and-gratification-theory/, (accesed, August, 24, 2015).

Sugiyono. 2006. Statistika untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.