Model Pengelolaan Komunikasi Politik di Media Online
Main Article Content
Abstract
Penggunaan media online sebagai sarana komunikasi politik menarik untuk diteliti. Tujuan dari penelitian ini adalah mencari model pengelolaan komunikasi politik di media online. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode studi kasus deskriptif. Model pengelolaan media online Partai Gerindra adalah dengan menjadikan semua saluran komunikasi politik di media online sebagai kesatuan jaringan integratif, dengan pola hubungan interaksi berpola sentrum dan periferi dimana website DPP Partai Gerindra menjadi sentrum, sementara jaringan komunikasi online dari pengurus daerah, pengurus cabang, individu dan komunitas menjadi periferi yang berperan sebagai media ekstensi bagi DPP Partai Gerindra. Model pengelolaan konten media online khususnya pada website DPP Partai Gerindra mengikuti model komprehensif dengan memasukkan banyak fitur yang sejalan dan mendukung idiologi dan program-program Partai Gerindra yang diharapkan dapat menjadi daya tarik dan menumbuhkan simpati publik untuk bergabung dan memenangkan Partai Gerindra dalam memperjuangkan Prabowo Subianto sebagai Presiden RI 2014 – 2019 pada pemilu 2014 mendatang.
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Author (s) hold copyrights and retain copyrights of articles if the article is accepted for publishing.
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material are distributed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Public allowed to Share (copy and redistribute the material in any medium or format) and Adapt (remix, transform, and build upon the material) this journal article content.
References
Johnson, Denis W. Routledge Handbook of Political Management. New York : Routledge, 2009.
Kirsten A. Foot and Steven M. Schneider. Web Campaigning. Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.
Meyer, William G. & Bernstein, Jonathan. The Making of the Presidential Candidates. Maryland : Rowman and Littlefield Inc., 2012.
Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif, CV. Remaja. Rosdakarya, Bandung, 1998.
Nair, Brian Mc. Introduction Political Communication. 5th ed. New York: Routledge, 2011.