Pengembangan Layanan Monumen Pers Nasional Berbasis Kebutuhan Pengguna

Main Article Content

Novian Anata Putra

Abstract

 

Monumen Pers Nasional (MPN) sebagai penyelenggara layanan publik telah mengkhususkan diri dalam layanan dokumentasi dan konservasi pers nasional. Dengan mengetahui suara pengguna, MPN berusaha mengembangkan layanan yang memenuhi harapan masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kebutuhan pengguna layanan MPN sekaligus untuk mengetahui jenis-jenis layanan yang dibutuhkan masyarakat untuk dikembangkan. Penelitian ini ingin melihat suara pengguna dengan mengintegrasikan teori model Kano dengan SERVQUAL agar diperoleh hasil yang maksimal. Hasil riset memperlihatkan bahwa publik membutuhkan layanan yang bersifat tangible. Selain itu ternyata pengunjung akan sangat terpuaskan jika layanan buka hari Sabtu–Minggu dilakukan oleh MPN. Layanan yang diutamakan untuk hari Sabtu dan Minggu adalah layanan museum pers, perpustakaan, dan media center.

Article Details

Section
Articles

References

Ballantyne, Roy, och David Uzzell. ”Looking Back and Looking Forward:The Rise of the Visitors-Centered Museum.” Curator: The Museum Journal 54, nr 1 (2011): 85-92.

Center for Quality of Management. ”Kano's Method for Understanding Customer-defined Quality.” Center for Quality of Management Journal 2, nr 4 (1993).

Ericson, A, P Muller, T Larsson, och R Stark. ”Product-Service Systems - From Customer Needs to Requirements in Early development Phases.” Proceedings of the 1st CIRP Industrial product-Service System (IPS2) Conference. Cranfield University, 2009.

Nupikso, Daru, och Inasari Widiyastuti. Survey Tingkat Kepuasan Pengguna Layanan Monumen Pers Nasional. Surakarta: Monumen Pers Nasional, 2012.

Parasuraman. ”Refinement and reassessment of the Servqual scale.” Journal of retailing 67, nr 4 (1991).

Raharjo, Hendry, Min Xie, och Aarnout C Brombacher. ”A systematic methodology to deal with the dynamics of customer needs in Quality Function Deployment.” Journal of Expert System with Applications 28 (2011): 3653-3662.

Rha, June-Young. ”Customer Satisfaction and Qualities in Public Service: An Intermediary Customer Perspective.” The Service Industries Journal 32, nr 12 (2012): 1883-1900.

Sauerwein, Elmar, Franz Bailom, Kurt Matzler, och Hans H Hinterhuber. ”The Kano Model: How to Delight Your Customer.” Austria: International Working Seminar on Production Economics, 1996. 313-327.

Sheng, Chieh-Wen, och Ming-Chia Chen. ”A Study of Experience Expectations of Museum Visitors.” Tourism Management 33 (2012): 53-60.

Siu, Noel Yee-Man, Tracy Jun-Feng Zhang, Ping Dong, och Ho-Yan Kwan. ”New service bonds and customer value in customer relationship management: The case of museum visitors.” Journal of Tourism Management 36 (2013): 293 - 303.

Tan, Kay C, och Theresia A Pawitra. ”Integrating SERVQUAL and Kano's model into QFD for service excellence development.” Managing Service Quality 11, nr 6 (2001): 418-430.

Ulrich, T Karl, och D Steven Eppinger. Perancangan dan Pengembangan Produk. 1st. Singapore: Mc Graw Hill, 2001.

Wang, Ting, och Ping Ji. ”Understanding customer needs through quantitave analysis of Kano's Model.” International Journal of Quality and Reliability Management 27, nr 2 (2010): 173-184.

Xu, Qianli, Roger J Jiao, Xi Yang, och Martin Helander. ”An analytical Kano model for customer need analysis.” Journal of Design Studies 30, nr 1 (2009): 87-110.

Yucelt, Ugur. ”Marketing Museums: An Empirical Investigation Among Museum Visitors.” Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing (Taylor and Francis) 8, nr 3 (2001): 3-13.