Semiotics In Research Method of Communication [Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi]
Main Article Content
Abstract
Semiotic deals with essence of sign existence. Within sign, there is hiden thing which is not the sign its self. Perception and view regarding reality is constructed by words & other sign used in certain social context. Sign creates human perception, more than refelect reality. Semiotic tradition covers main theory about how sign represent object, idea, situation, feeling, etc., which are beyond of us. Study about signs not only gives a way in learning communication, but also has a great effect on almost aspects (perspectives) used in communication theory.
Penelitian ini merupakan kajian semiotik mempelajari hakikat tentang keberadaan suatu tanda, dimana persepsi dan pandangan tentang realitas, dikonstruksikan oleh kata-kata dan tanda-tanda lain yang digunakan dalam konteks sosial. Tanda membentuk persepsi manusia, lebih dari sekedar merefleksikan realitas yang ada. Tradisi semiotika mencakup teori utama mengenai bagaimana tanda mewakili objek, ide, situasi, keadaan, perasaan, dan sebagainya yang berada diluar diri. Metode yang digunakkan dalam penelitian ini adalah studi kajian literatur mengenai tanda pada kajian semiotika yang dilakuakan pada bulan Januari sampai Maret 2013 yang tidak saja memberikan jalan atau cara dalam mempelajari komunikasi, tetapi juga memiliki efek besar pada hampir setiap aspek (perspektif) yang digunakan dalam teori komunikasi.
Article Details
The proposed policy for journals that offer open access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- Author grant the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License
References
Ardianto, Elvinaro.2010. Metode Penelitian untuk Public Relations Kuantitatif dan K ualitatif. Bandung: Simbiosa Rekata Media.
Astuti, Santi Indra. 2006. How To Do Media and Cultural Studies: Panduan untuk Melaksanakan Penelitian dalam Kajian Media dan Budaya. Yogyakarta: Benteng.
Berger, Arthur Asa. 1998. Media Analysis Techniques. Sage Publication, Inc.USA.Alih Bahasa. Budi, Setio. Teknik-teknik Analisis Media. Yogyakarta: Universitas ATMA JAYA Yogyakarta.
Birowo, Antonius. 2004. Metode Penelitian Komunikasi. Yogyakarta: Gitanyali.
Eco, Umberto.2009. Teori Semiotika: Signifikasi Komunikasi, Teori Kode, Serta Teori Produksi – Tanda. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Fiske, John, 2012. Introduction to Cummunicaton Studies. Diterjemahkan oleh Dwiningtyas, Hapsari, 2012. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Hackley, C.2003. Doing Research Projects in Marketing, Management, and Consumer Research. London: Routledge.
Hikmat, Mahi.2011. Metode Penelitian: dalam Perspektif Ilmu Komunikasi dan Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Hussein, Adnan, dkk.2011. Mix Methodology dalam Penelitian Komunikasi (Dilengkapi dengan Aplikasi Metode Penelitian). Yogyakarta: ASPIKOM.
Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana.
Morissan dan Wardhany. 2009. Teori Komunikasi. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Powers, John.1995. On the Intellectual Structure of the Human Communication Discipline, Communication Education 44.
Sarosa, Samiaji. 2012. Penelitian Kualitatif: Dasar-dasar. Jakarta: Indeks.
Sobur, Alex.2002. Analisis Teks Media: Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sobur, Alex. 2003. Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tinarbuko, Sumbo. 2008. Semiotika Komunikasi Visual. Yogyakarta: Jalasutra.
Wibowo, 2011. Semiotika Komunikasi: Aplikasi Praktis bagi Penelitian dan Skripsi Komunikasi. Jakarta: Mitra Wacana Media.