Implementation of Augmented Reality Technology for the Mobile-Based Introduction of Toraja Traditional Clothes
Isi Artikel Utama
Abstrak
Every region in Indonesia has a traditional clothes that is characteristic of each region, especially the Tanah Toraja that located in the province of South Sulawesi. The Rantepao Art Center building is one of the art buildings located in Tana Toraja, precisely in downtown Rantepao, North Toraja district. The problem is that during this time, the Rantepao art center building only introduces Toraja traditional clothes by means of dialogue, beside of books or catalogs those available there. Efforts are needed on how to present a model of introduction of Toraja traditional clothing and accessories in a more attractive and interactive three-dimensional form. Thus the tourists can easily understand each of the Toraja traditional clothing model and its accessories. We use marker based tracking with Augmented Reality technology. Augmented Reality is a technology that combines marker objects into a real three-dimensional environment and displays them in real time. The results of this study are by displaying three-dimensional images of toraja traditional clothes by using a mobile device to capture images on smartphones, so that visitors of North Toraja regency's art center, both local and international, can see the more attractive appearance of toraja traditional clothes.
Rincian Artikel
Kebijakan yang diajukan untuk jurnal yang menawarkan akses terbuka
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
Referensi
Firtman, M. (2013). Programming the Mobile Web. O’Reilly Media, Inc.
Ginting, S. L. B., Ginting, Y. R., & Aditama, W. 2017. Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Stimulasi Bayi Menggunakan Metode Marker Berbasis Android. Jurnal Manajemen Informatika, 1(13). Retrieved from https://search.unikom.ac.id/index.php/jamika/article/view/631
Hakim, L. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Augmented Reality. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 21(1), 59–72. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Huda, N., & Purwaningtias, F. 2017. Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality (Ar) Pembelajaran Matematika Menggunakan 3 (Tiga) Bahasa Pada Tingkat Sekolah Dasar Berbasis Android. Prosiding Seminar Nasional Darmajaya, 1(1), 1–9.
Khallis, K. 2018. Implementasi Augmented Reality (AR) Sebagai Media Pengenalan Alat Musik Khas Sumatera Barat Berbasis Android. Retrieved from http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/4397
Kipper, G., & Rampolla, J. (2012). Augmented Reality: An Emerging Technologies Guide to AR. Elsevier.
Kusuma, K. D. H., Purnawan, I. K. A., & Rusjayanthi, N. K. D. 2018. Aplikasi Augmented Reality Informasi Corak Endek Bali pada Platform Android. Jurnal Ilmiah Merpati (Menara Penelitian Akademika Teknologi Informasi), 10–10.
Ma, D., Gausemeier, J., Fan, X., & Grafe, M. (2012). Virtual Reality & Augmented Reality in Industry. Springer Science & Business Media.
Magdalena, L., Kusnadi, K., & Kahfi, M. 2017. Penerapan Teknologi Augmented Reality untuk Pengenalan Komponen Jaringan dan Cara Kerja TCP/IP berbasis Android. ITEj (Information Technology Engineering Journals), 1(2). Retrieved from http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/itej/article/view/1250
Peddie, J. (2017). Augmented Reality: Where We Will All Live. Springer.
Rani R, R. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Pengambilan Sudut Gambar Menggunakan Metode Markerless Augmented Reality Berbasis android. IT-EDU, 3(01). Retrieved from http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/view/22914
Rawis, Z. C., Tulenan, V., & Sugiarso, B. A. 2018. Penerapan Augmented Reality Berbasis Android Untuk Mengenalkan Pakaian Adat Tountemboan. Jurnal Teknik Informatika, 13(1). Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/informatika/article/view/20190
Suprapto, Safaruddin, H., Al Ikhsan, S. K., & Fitrah Satrya Fajar Kusumah., S. K. 2018. Implementasi Augmented Reality Labs Tour Prodi TI dengan metode Marker Based Tracking berbasis Android. INOVA-TIF, 1(1). Retrieved from http://ejournal.uikabogor.ac.id/index.php/INOVA-TIF/article/view/1329
Supriono, N., & Rozi, F. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Bentuk Molekul Kimia Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 3(1). https://doi.org/10.29100/jipi.v3i1.652
Vidya, A. R. 2016. Aplikasi Mobile Pengenalan Batik Solo Berbasis Augmented Reality. Retrieved from http://repository.gunadarma.ac.id:8080/jspui/handle/123456789/17586
Volkman, T. A. (1985). Feasts of Honor: Ritual and Change in the Toraja Highlands. University of Illinois Press.
Wibowo, I. H. 2017. Aplikasi Pengenalan Baju Adat Pulau Jawa Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Retrieved from http://repository.gunadarma.ac.id:8080/jspui/handle/123456789/19084