Analiss Literasi Informasi dan Motivasi Mahasiswa dalam Penyelesaian Studi di Masa Pandemi COVID-19
Isi Artikel Utama
Abstrak
Students can graduate from their studies on time if they have good information literacy skills and motivation to complete studies even during the COVID-19 pandemic. The aims of this study are to: 1) describe the characteristics of the respondents, and 2) analyze the relationship between information literacy and student motivation in completing studies during the COVID-19 pandemic. This research approach uses quantitative survey method. Data collection techniques by means of observation and distributing online questionnaires to 88 respondents. The sample selection technique used a simple random sampling and the data analysis used descriptive statistics and inferential statistics. The results showed that: 1) almost half of the total respondents (40.91 percent) studied at the Islamic Communication and Broadcasting Study Program (KPI). More than a quarter of the respondents (26.14 percent X 37.50 percent) have a high school (SMA), Madrasah Aliyah (MA) and Islamic boarding school (Ponpes) educational background. The majority of respondents' average pocket money (61.36 percent) is low, ranging from Rp. 200,000 to Rp. 800,000 rupiah. The majority of respondents (79.55 percent) are not scholarship recipients, and 2) information literacy has a positive and significant relationship (Sig. 0.000 < 0.05) with student motivation in completing studies during the COVID-19 pandemic. This means that the higher the information literacy competence, the higher the level of student motivation to be able to complete studies on time and vice versa.
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal IPTEK-KOM menggunakan kebijakan akses terbuka. Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
Referensi
Aisah, Narinda dan Wienike Dinar Pratiwi. 2021. “Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Mahasiswa UNSIKA pada Saat Pandemi COVID-19.” Jurnal Pendidikan dan Bahasa Indonesia. 11, no. 1: 67-72. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i1.31464.
Al Hamidy, Yusuf Dzul Ikram dan Heriyanto. 2012. “Kemampuan Literasi Informasi Mahasiswa pada Layanan American Corner di UPT Perpustakaan IAIN Walisongo Semarang menurut Association of College and Research Libraries.” Jurnal Ilmu Perpustakaan. 1, no. 1: 1-9.
Fauziyyah, Rifa, Rinka Citra Awinda dan Besral. 2021. “Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Tingkat Stress dan Kecemasan Mahaiswa selama Pandemi COVID-19.” Bikfokes. 1, no. 2: 113-123. http://dx.doi.org/10.51181/bikfokes.v1i2.4656.
Hatmo, Sri Herwanto. 2021. “Dampak Pandemi COVID-19 terhadap Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh secara Daring.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 11, no. 2: 115-122.
Juwita, Hartati Ratna dan Ida Hamidah. 2018. “Evaluasi Kemampuan Literasi mahasiswa Universitas Kuningan.” Semantik. 7, no. 2: 80-89. https://doi.org/10.22460/semantik.v7i2.p80-89.
Munir. 2009. Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta
Napitupulu, Rodame Monitorir. 2020. “Dampak Pandemi COVID-19 terhadap Kepuasan Pembelajaran Jarak Jauh”. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan. 7, no. 1: 23-33. https://doi.org/10.21831/jitp.v7i1.32771.
Pahriji, Irgi Ahmad. 2021. “Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh selama Pandemi”. Jurnal Citra Pendidikan (JCP). 1, no. 3: 380-387.
Robandi, Dedi dan Mudjiran. 2020. “Dampak Pembelajaran dari Masa Pandemi COVID-19 terhadap Motivasi Belajar Siswa di Kota Bukittinggi”. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4, no. 3: 3498-3502. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.878.
Septiana, Maryani dan Aditya Wirangga. 2019. “Perbandingan Literasi Informasi Mahasiswa Pemula Politeknik Negeri Batam”. Journal of Digital Education, Communication and Arts. 2, no. 1: 45-54. https://doi.org/10.30871/deca.v2i1.1315.
Solihin, Muhtar Mochamad. 2021. “Hubungan Literasi Digital dengan Perilaku Penyebaran Hoaks pada Kalangan Dosen di Masa Pandemi COVID-19”. Jurnal Pekommas. Special Issue 2021: The Role of Communication and IT agains Covid-19. 2021. 6, no. 3: 91-103. https://doi.org/10.30818/jpkm.2021.2060309.
Sutrisno. 2021. “Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa MI Muhammadiyah 5 Surabaya”. JURMIA: Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah. 1, no. 1: 01-10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190.
Syafari, Yusneli dan Maria Montesori. 2021. “Analisis Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa di Masa Pandemi COVID-19”. Jurnal Basicedu. 5, no. 3: 1294-1303. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.872.
The Association of College and Researh Libraries. (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. Chicago: The Association of College and Researh Libraries, a Division of the American Library Association
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2008). Toward Information Literacy Indicators. Paris: UNESCO Institut for Statistics
Wardani, Ahmad. 2014. “Studi tentang Motivasi Penyelesaian Studi Mahasiswa Program Studi Administrasi Negara di Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Mulawarman”. eJournal Administrasi Negara. 3(1): 59-69.
Winiarti, Dessy. 2021. “Manajemen Waktu dan Motivasi untuk Penyelesaian Studi pada Mahasiswa BKI Angkatan 2014 yang Lulus Semester VII”. Skripsi, IAIN Purwokerto.
Yokhebed. 2018. “Studi Literasi Informasi Mahasiswa Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura”. Proceeding Biology Education Conference. 15(1):265-268.
Yusuf, Zulfikar. 2020. “Peran Motivasi Mahasiswa dalam Menyelesaikan Tugas Akhir (Studi Kasus pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam FAI UMM)”. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam. 9(1): 233-248. https://doi.org/10.36668/jal.v9i1.148.